Monday, August 24, 2009

Ramadhan Kareem 09

Salam ramadhan al-mubarak kepada ayahanda dan bonda yang berada jauh di perantauan.Di sini anakanda terbau-bau masakan bonda yang menusuk kalbu itu menikam-nikam hati.Ceh.Tsssk mula dah si Aisya nak buat drama raye.HIHI.Ya Allah Aisya ingat la sikit, bulan puasa ni bukan untuk mengingati juadah makanan je, ingat juga solat tarawikh,baca al-quran, solat sunat, bersedekah, dan juga baju raya.What? kjhsdkjshfjb nak juga tu masuk list.T__T. Ye-ye ini tipikal, I tau.

Ramadhan datang lagi.Allhamdulillah.Sangat Fun rasanye.Eh kenapa ayat neh macam tak sopan? Okeh kita tukar.Sangat seronok rasanya.kjsdjkbsjkb.Ok cukup.Tahun ni mula tarawikh kat masjid UMP.Wah meriahnya dari dulu.Kalah saf lelaki, sampai siswi kena buat saf baru secara add hoc. lagi.Alhamdulillah.Bagus-bagus sama-sama lah kita teruskan perjuangan memenuhkan saf neh.

Teringat pula cabaran pergi menunaikan tarawikh masa sekolah dulu-dulu dekat rumah lama.Amboi guna word cabaran tuh macam adventure sangat, melampau tau.HIHI.Cabaran pertamanya tentulah takot-takot sikit dengan anjing masa hendak ke masjid.Menyibuk betul ah, tak tenteram jiwa.Anjing bukan tahu takot pon tengok budak pakai telekung berkibar-kibar. Takde sense of fear betul.Nyampah.Yang keduanya, cabaran semasa mahu sujud apabila ada budak kecik selamba yaya je landing depan sejadah kita.Kang I terhempap kang, habis-habis malas dah nak imagine apa akan terpapar pada dada akhbar esok harinya.

Yang ketiganya
, cabaran menahan dari berfikiran jauh.Eh? HAHA.Adoilah dah memang otak I ni tak boleh berhenti berfikir, bila ter-tengok sorang makcik sujud tak bangun-bangun.Inilah masalahnya, mungkin imam baca surah yang terlalu panjang sampai sempat tidur segelintir golongan.Dan ada juga yang tersengu-senguk huyung hayang semasa qiam.Okey I admit ke-kusyukan I memang terganggu waktu itu.I kompius sampai kesian + tergelak sikit.Haih.Cabaran ke empat, adalah apabila kita sebolehnya cuba menahan diri, apabila makcik sebelah kita hempap kaki kita semasa tahiyat akhir atau telekung tersangkut dan tersenget-senget kena hempap dengan orang sebelah kita.HIHIHI.Lucu, tapi baguslah pada yang pandai berlakon kontrol muka baik punya.Perlu menjaga air muka di hadapan org tua-tua, praktis jadi menantu pilihan gitu.EKEKEK.Dan akhir sekali cabaran mencari selipar.Yang ni tiba-tiba I rasa nak pakai Heels je pergi masjid boleh tak? Kanak-kanak rajin sangat main baling-baling selipar macam tak pernah ambik bahagian dalam rumah sukan sekolah.Habis nak tazkirah kang mak dia dah pandang lain, dah tak jadi nak buat I menantu untuk abg budak tu.HAHAHA.Aku gurau lah, ala seloka ramdahan sekali sekali, anda neh pun.


Rindunya, zaman itu.Bila dah masuk asrama dekat teknik KL dan UMP, tak boleh nak nampak dah kejadian, orang sujud tak bangun ke apa.Sebab majoriti adalah pelajar yang masih muda,kebanyakanya minum milo.Sihat dan kuat.HEHEHE.

Sekejap je dah 3 ramdhan, dan dalam pada itu jugalah I jumpa macam-macam ragam manusia, yang tidak mahu malah tidak berusaha menahan kata-kata kesat dan panas baran yang nauzubillah. Kenapa ye, mencarut dan maki hamun tu dah menjadi perhiasan diri peribadi engkau.Ya engkau kalau terasa.Adakah akan feeling macam gagah proud of da wow! .Oh macam kuasa engkau tu besar sangat ye, macam kuasa tak ingat Allah? Hish tak berkenan sungguh dengan orang yang panas baran sampai tak boleh nak kawal kata-kata.Seolah-olah maki hamun itu menjadi kewajipan, macam kalau tak buat rasa macam tak hensem/cun ke apa entah.I bet orang macam ni memang susah la gadis nak terpikat.HAHA,Excuse me sikit!

Kecuali yang cinta tahap obses, kena maki hamun pun, tak protes, terima dengan rela, konon-konon tak nak melawan nanti derhaka kat BF masuk neraka.ksdsjndjsn.HAHAHA.Tak berpendirian, seolah-olah cinta mengatasi maki hamun.Macam engkau takda mulut nak cakap 'Ey ingat allah sikit lah nak maki hamun aku, berani betul kau! masa baik mucuk-syg masa jahat maki-syg' HIHI.Tak tak, I bukan nak suruh engkau maki balik, tapi tidak salah jika kita tegur dengan cara penuh hemah, sehingga dia tiba-tiba jadi ter-bijak sikit-sikit fikir apa yang engkau cakapkan itu, (terbijak sikit pon takpe, sikit-sikit lama-lama jadi bukit) daripada engkau mendiamkan diri dan merelakan perkara yang sepatut perlu dipertahankan kerana itu maruah engkau.Kalau I sorry lah, nak diam-diam ,I akan tinggal kan engkau dengan ternganga-nganga dengan hujah I macam nak masuk debat peringkat antaranbangsa.Sampai engkau rasa aku memang layak sangat menang medal gold.HAHA.Maruah okeh.Kalau terror engkau selit kan sekali hadis-hadis yang berkaitan, sampai dia tersentap.Waah..advance tau.

Okey lah I taknak bebel panjang, semoga kita semua menjaga kata dan perilaku sebaik mungkin.Harus.kerana inilah yang dituntut oleh agama kita kan? Semoga Allah memberi kita sebanyak-banyak kemudahan dalam menjalankan perintah-NYA dan meninggalkan larangan-Nya AMIN.

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK KEPADA SEMUA




1 comment:

  1. nk komen, x nk komen,nk komen, x nk komen,nk komen, x nk komen,nk komen, x nk komen,nk komen, x nk komen,zzzzzzzz

    ReplyDelete

 
design by suckmylolly.com